Citrusdal | Clanwilliam | Graafwater | Kompas Gemeente Vredendal | Somerset-Wes

Die Ware Gebeure Rondom Jesus se Geboorte

Kersfees het ‘n handelsproduk en geldmaak kommoditeit geword! Die ware feite rondom Jesus se geboorte het heeltemal vervaag en is vervang met Kersvader en die ysslee getrek deur takbokke. Selfs die prentjies van Jesus in die stal en die drie Magi is nie wat werklik gebeur het nie. Die vangstrik van al hierdie variasies en verdraaings is dit reduseer Jesus tot ‘n argetipe – ‘n mite! “Net kinders glo hierdie stories!”

Dit bring ons by die vraag: Wat het werklik gebeur tydens Jesus se geboorte? Wat is die ware feite? Wat is die ware gebeure van Jesus se geboorte?

Matteus 1:18-25Bevrugting en geboorte van Jesus
Matteus 2:1-12Die besoek van die towenaars (wyse manne)
Matteus 2:13-15Die vlug na Egipte
Matteus 2:16-23Herodes moor die babas
Lukas 1:26-38Jesus se geboorte voorspel
Lukas 1:39-45Maria besoek Elizabet
Lukas 1:46-56Die Magnificat (Die Gebed of Lied van Maria)
Lukas 2:1-20Jesus se geboorte in Betlehem
Lukas 2:21-38Jesus by die tempel besny. 

Jesus: “Buite Die Eg” Gebore 

Volgens Joodse gebruik sou Maria en Josef se huwelik deur hulle vaders onderhandel gewees het. Teen die tyd dat die engel aan Maria verskyn, was sy reeds die wettige vrou van Josef en haar pa sou reeds ‘n bruidskat ontvang het as vergoeding vir die verlies van ‘n werkende familielid.

Maria het tydens haar verlowing by haar gesin gewoon, ‘n tydperk van een jaar waar sy in alle opsigte as getroud beskou is, behalwe saamwoon en seksuele gemeenskap. Gedurende hierdie tyd was Josef besig om vir haar ‘n plek in sy vader se huis voor te berei, waarna hy Maria as sy bruid sou gaan haal. 

Jesus se “Ouers”: Tieners 

Onthou u die foto’s en kompetisies waar Maria ‘n volwassene is? In werklikheid was Maria tussen 12 en 14 jaar oud, die algemene ouderdom vir jong vroue om verloof en getroud te wees in die Joodse kultuur. 

Oosterse kultuur beskou 18 jaar oud as die beste ouderdom vir ‘n man om te trou, so dit is waarskynlik dat Josef ‘n jong volwassene was toe hy aan Maria verloof was. Die Bybel noem Josef ‘n regverdige of tsaddîyq man, wat beteken dat hy  “bekend was vir sy kompromislose gehoorsaamheid aan die Torah, die Wet van Moses”. Toe Josef ontdek Maria is swanger, weet hy dat hy nie die Pa is nie. Die Torah stel dit duidelik  dat ‘n ontroue vrou doodgemaak moet word (Deut 22:23-24), wat vir die wetsgehoorsame Josef ‘n pynlike besluit was om te laat neem.  Hy moes dus Maria glo, dat sy ‘n engel gesien het.

Wanneer Josef dus voor die geleentheid vir wetlike geregtigheid te staan kom, kies hy barmhartigheid. Sy plan om Maria privaat te bevry van hul gereëlde huwelik deur egskeiding, openbaar sy begeerte om haar openbare skaamte en lyding te spaar eerder as om sy regte op te eis (Matt 1:19). Josef het nie toegelaat dat sy toewyding in wettisisme verander nie, en God het Sy goddelike doel aan Josef geopenbaar (Matt 1:20).

Jesus Gebore: Waar Konings Gebore Is 

Vir ons is ‘n Seun gebore, aan ons is ‘n Seun gegee; Hy sal heers, en Hy sal genoem word: Wonderbare Raadsman, Magtige God, Ewige Vader, Vredevors.

Sy heerskappy sal uitbrei, en Hy sal vir altyd vrede en voorspoed bring. Hy sal op die troon van Dawid sit en oor sy koninkryk regeer. Hy sal dié koninkryk vestig en in stand hou deur reg en geregtigheid, van nou af en vir altyd. Daarvoor sal die onverdeelde trou van die Here die Almagtige sorg (Isaiah 9:5-6).

Jesus se geboortedorp was ‘n vervulling van  Messiaanse profesie Maar jy, Betlehem-Efrata, jy is klein onder die families in Juda, maar uit jou sal daar iemand kom wat aan My behoort en hy sal in Israel regeer.”  (Miga 5:2). 

Weet jy, dit sou Maria en Josef vier dae tot een week geneem het om van Nasaret na Betlehem te stap?

“Betlehem” is Hebreeus vir “huis van brood”

Jesus se Verjaarsdag: NIE die 25ste Desember nie 

Baie geleerdes bevraagteken die akkuraatheid van hierdie datum en twyfel of die herders gedurende die koudste tyd van die jaar snags saam met die skape sou wees.  Hulle glo dat Jesus gebore is tussen Rosh Hashanah (Fees van Ramshorings) en Sukkot (Fees van Tabernakels). In ons Gregoriaanse kalender sou dit tussen September en Oktober wees. 

Jesus: ‘n Algemene Eerste-eeuse Naam

Toe die engel by haar kom, sê hy: “Ek groet jou, begenadigde! Die Here is by jou.”

Sy was verbysterd oor die woorde en het gewonder wat die begroeting tog kon beteken. Die engel sê toe vir haar: “Moenie bang wees nie, Maria, want God bewys genade aan jou. Jy sal swanger word en ‘n seun in die wêreld bring, en jy moet Hom die naam Jesus gee. Hy sal groot wees en die Seun van die Allerhoogste genoem word. Die Here God sal Hom die troon van sy voorvader Dawid gee, en Hy sal as koning oor die nageslag van Jakob heers tot in ewigheid. Aan sy koningskap sal daar geen einde wees nie.” (Lukas 1:28-33) As God ‘n mens sou word, sou jy dink dat Hy ‘n kragtige en seldsame naam sou kies. Dit is nie die geval nie. Die naam “Jesus” was die “John Smith” van die eerste eeu. Toe Christus op die aarde gewandel het, het Hy nie die prominensie nagejaag nie – en dit word selfs in Sy uitverkore Naam gedemonstreer. Maar dit beteken nie dat Jesus se Naam betekenisloos is nie. Versteek in daardie algemene naam is die waarheid dat “Yahweh red.” 

Jesus se Geboorte: Nie ‘n Versteekte Geheim

Die Herders Veld
Herders in Palistina

Volgens Lukas 2:13-14 het die hemelse leërskare God geprys en gesê: “Eer aan God in die hoogste en op aarde, vrede, goeie wil teenoor die mense.”  Nadat die engele van hulle af weggegaan het na die hemel toe, sê die skaapwagters vir mekaar: “Kom ons gaan reguit Betlehem toe om te sien wat gebeur het, soos die Here dit aan ons bekend gemaak het”. Hulle gaan toe haastig daarheen en kry vir Maria en Josef, en die Kindjie wat in die krip lê. Toe hulle Hom sien, het hulle vertel wat oor hierdie Kindjie aan hulle gesê is. Almal wat dit gehoor het, was verwonderd oor wat die skaapwagters hulle vertel het (Luk 2:15).  Die hele Betlehem moes gehoor het van hierdie spesiale geboorte.  

Nie net Drie Magi nie, en Later in Nasaret Besoek 

En nadat hulle in die huis ingegaan het, het hulle die Kindjie by Maria, Sy moeder, gesien; en hulle het neergeval en Hom aanbid. Nadat hulle hul skatkiste oopgemaak het, het hulle geskenke [geskik vir ‘n koning, geskenke] van goud, wierook en mirre aan Hom oorhandig. – Matteus 2:11

Die verhaal van die wyse manne geneem uit Matteus 2: 1-12 OAV

“Die Magi het hul plekke ingeneem onder “ – die astroloë en sterrekykers en maandelikse voorspellers.” Dit is met sulke manne dat ons aan Daniël en sy mede-ballinge as verbonde moet dink. Die amp wat Daniël aanvaar het (Daniël 5:11) was waarskynlik rab-mag -hoof van die  Magi.  

Prettige feit: Magi is meervoud, maar die enkelvoudige term is Magus. ‘Hulle was Oosterse priesters wat opgelei is in esoteriese kunste, droominterpretasie, astrologie, die lees van dieredele om die toekoms te voorspel, ens. Hulle was konsultante – raadgewers  en raadgewers vir koninklikes.  

Ek glo dit maak dit ‘n groot moontlikheid dat hierdie Magi in Daniël se voetspore gevolg het (of Hebreeuse wortels gehad het) en ‘n begrip van die Messiaanse profesieë gehad het. Dit beteken dat hulle die Torah, historiese tekste en die profete sou moes bestudeer en vertroud moes wees. Hulle het Jesus ook nie net as ‘n pasgebore Koning van die Jode beskou nie, maar as ‘n Godheid, terwyl hulle neergebuig en Hom aanbid het (Matt. 2:11).

Hier is nog ‘n feit om die beeldspraak van die wyse manne vir ons op te blaas: nêrens staan daar dat hulle Maria en Josef by die geboorte van Jesus in die krip ontmoet het nie.  Daar staan in Mattheus 2:11: En toe hulle in die huis kom, sien hulle die kindjie by Maria, sy moeder… Dit lyk asof hulle in ‘n huis gewoon het, nie in ‘n krip nie.

“En omdat hulle in ‘n droom teen God gewaarsku is dat hulle nie na Herodes moes terugkeer nie, het hulle op ‘n ander manier na hul eie land vertrek.”

Ek is mal oor die Magi se benadering. Hulle het geglo dat God deur die profete van ouds gepraat het terwyl hulle bestudeer het om te sien wanneer die Messias sou kom, maar hulle het ook geglo dat God steeds deur drome praat.

Matteus het sy evangelie vir die Joodse volk geskryf. Hy gaan in detail in die geslagsregister van Christus… al 41 geslagte! Sy doel is om vir die Joodse volk te wys dat Jesus die Christus, die Messias is.  Daarom die klem op die Joodse Wyse Manne.  

Betekenis van die 3 Magi-Geskenke  

  • Goud– Verteenwoordig Jesus as Koning van konings (Koningskap).
  • Wierook – verteenwoordig Jesus as God en Hoëpriester (Godheid).
  • Mirre – Verteenwoordig die offer wat Jesus sou bring tot op die punt dat Hy aan die kruis sou sterf. (Lyding).
Goud
Wierook

לְבוֹנָה lebôwnâh,  leb-o-naw’; of לְבֹנָה lebônâh; van H3836; wierook (van sy witheid of miskien dié van sy rook):—(frank-) wierook.  

Eksodus 30:30-34

GROOT Hoëpriester (Hebreërs 4:14-16)

Mirre

Mirre, wat mees gebruik word as wierook, is ook ‘n gom wat uit die Mirreboom ontstaan het. Dit begin as olie wat uit die boom vloei, maar begin verhard wanneer dit aan lug blootgestel word. Dit kry sy naam van Marar, wat bitterheid beteken. 

Mirre is op baie verskillende maniere in die Bybel gebruik:

  • Reiniging (Ester 2:12)
  • Salwingsolie (Eksodus 30:23)
  • Parfuum (Hooglied 3:6)
  • Balseming en begrafnis (Joh 19:39)
  • Medisyne & pynstiller (Markus 15:23)
  • Troue & Liefde (Spreuke 7:17-18)

Vir mirre om gekweek te word, moet dit onttrek word deur die boom se kernhout deur te steek en die gom te laat uitloop in bitterrooi druppels wat trane genoem word.   Dit is ‘n beeld van die lydende Verlosser wat vir ons  sondes aan die kruis deurboor sal word sodat ons genees kan word (medisyne) en gereinig (gereinig) kan word sodat ons ‘n rein en vlekkelose bruid (troue) vir Hom kan wees. Halleluja! 

Jesus: Nie In ‘n Stal Gebore 

“Lukas gebruik nie die algemene woord vir hotelherberg (pandeion) wat hy elders gebruik nie”, sê Frank Viola, medeskrywer van Jesus: A Theography  saam met Leonard Sweet: “In plaas daarvan gebruik hy ‘n woord wat gastekamer (kataluma) beteken.”

Dit is dieselfde woord wat hy later gebruik om die plek te beskryf waar Jesus die Laaste Avondmaal ingeneem het! “Dit is baie meer waarskynlik dat aangesien Bethlehem Josef se voorvaderlike tuiste was, hy familielede daar gehad het,” sê Viola. “En weens die sensus wat destyds plaasgevind het, het nie een van sy familielede enige plek in hul gastekwartiere gehad nie. Gastekamers was gewoonlik aan die voorkant van huise, en die diereskuilings was agter in die huis of op die onderste vlak.

Dit is my indruk dat die geboorte eintlik in ‘n gewone huis van gewone mense plaasgevind het, en dat die baba in een van klip krippe gelê is, soos wat nog in die wonings van boere in hierdie streek voorkom. Jesus is nie eensaam en verwyder in ‘n stal wat ons simpatie nodig het nie. Hy is in die middel van die familie, en al die besoekers was deel van die geboorte, dink aan die beknopte spasie, en die Ma se uitroepe tydens die geboorte.[1]

Die probleem met die stal is dat dit mag vir die moderne brein moeilik wees om met Hom te vereenselwig. Dit plaas selfs Sy geboorte in ‘n unieke omgewing, op sommige maniere so vêr van die lewe asof hy in die Keiser se paleis gebore is. Maar, dit is die boodskap van die menswording van Jesus dat Hy inderdaad een van ons is. Hy het gekom om te wees wat ons is, en dit pas goed by die teologie dat sy geboorte in werklikheid plaasgevind het in ‘n tipiese, stampvol, warm, verwelkomende Palestynse huis, net soos baie ander Joodse seuns van sy tyd.

“Is dit nie die timmerman se seun nie? Is sy moeder se naam nie Maria nie, en is sy broers Jakobus, Josef, Simon en Judas nie? Is al sy susters nie by ons nie? Waar het hierdie man dan al hierdie dinge gekry?” (Matteus 13:55-56)

“Hy het soos ‘n sagte loot voor hom grootgeword, en soos ‘n wortel uit droë grond. Hy het geen skoonheid of majesteit gehad om ons na Hom toe aan te trek nie, niks in sy voorkoms dat ons Hom sou begeer nie” (Jesaja 53:2).

Die ware gebeure rondom Jesus se Geboorte!
‘n Tipiese huis in Galilea
Die ware gebeure rondom Jesus se Geboorte!
Huise was meestal van klip gebou.
Die ware gebeure rondom Jesus se Geboorte!
‘n Tekening van ‘n tipiese huis waar Jesus gebore is.

Jesus Het Verskeie Tale Gepraat

Aramees was die primêre taal wat Jode in die eerste-eeuse Palestina gepraat het. En soos die meeste Jode, sou Hy geleer het om die Torah in Hebreeus te bestudeer.  Dit is waarskynlik dat toe Hy met die Bevelvoerder (Mt. 8:5–13) en Pilatus (Mt. 27:11–14) Grieks gepraat het.  Die Romeine het in Latyns gepraat, maar Grieks sou gewees het hoe hulle met Hellenistiese Jode omgegaan het.  

Jesus: 4 Jaar in Egipte  

Omdat hulle gereken het dat Jesus enigiets tot twee jaar oud kon gewees het, toe die Magi daar aankom het, het hulle daarna na Egipte gevlug totdat Herodes gesterf het, Hy het omstreeks 4 nC gesterf.  Dit sou Jesus ongeveer 6 jaar oud gemaak het toe hy na Nasaret teruggekeer het.  

Jesus Is Vir Almal 

Jesus het gekom vir die uitlanders, die uitgeworpenes, die veragtes, die verwerptes, die onvolmaaktes, die siekes, die gebrokenes, die swakkes, die vermoeides, die behoeftiges, die misdadigers. Hy het gekom vir sondaars. God het die hele wêreld so liefgehad dat Hy sy enigste Seun gestuur het om die verlorenes te soek en te red (Johannes 3:16). Hy sal niemand wat hom tot Hom bekeer, verwerp of verag nie, maar vrylik Sy genade en vergifnis bied aan elkeen wat dit glo en aanvaar. 

Deur die ware gebeure van Jesus se geboorte te ondersoek verstewig dit ons geloof in wie Jesus regtig was en is. Wanneer ons Jesus in menslike konteks reg sien en verstaan, word die bonatuurlike wêreld meer toeganklik.  Hoe meer ons onsself inleef in die normale menslikheid van die gebeure rondom Jesus se geboorte, hoe meer werklik word Sy bestaan, en word ons geestelike oë geopen tot die realiteit van hoe bonatuurlik menslik Hy vandag nog in ons lewens werk.  

Jesus wil vandag nog:

  • geboorte gee aan “God Emmanuel” ~ God is hier by ons, as demonstrasie van Sy teenwoordigheid!  
  • hier in ons alledaagse bestaan en werk wonderwerke van genesing en voorsiening verrig!
  • ons oë oopmaak en Hom verwag!  

Soek in elke geleentheid dat Jesus hier en nou by ons is.  

Nooi Hom in deur gebed!  “Laat U Koninkryk Kom en Wil geskied vandag hier by ons!” 


[1] https://www.psephizo.com/biblical-studies/once-more-jesus-was-not-born-in-a-stable/